حسین مهدوی صیقلانی وکیل پایه یک دادگستری

حقوق بانکی و داوری و حقوق کیفری اقتصادی عمده ؛ جرائم پولی ، ارزی ، پولشویی ، اخلال در نظام اقتصادی،قاچاق عمده و جرائم شبکه ای

حسین مهدوی صیقلانی وکیل پایه یک دادگستری

حقوق بانکی و داوری و حقوق کیفری اقتصادی عمده ؛ جرائم پولی ، ارزی ، پولشویی ، اخلال در نظام اقتصادی،قاچاق عمده و جرائم شبکه ای

حسین مهدوی صیقلانی وکیل پایه یک دادگستری

حقوق بانکی ، دعاوی بانکی و دعاوی مربوط به جرائم پولی و بانکی و ارزی و پولشویی و دعاوی اقتصادی موضوع قانون اخلال در نظام اقتصادی کشور و قاچاق ارز ؛ موضوع تبصره ماده 48 قانون آئین دادرسی کیفری . دعاوی علیه شهرداری ها و نهادهای دولتی ، داوری تخصصی در اختلافات و دعاوی حقوقی اشخاص حقیقی و حقوقی با سوابق ارجاع از شعب متعدد دادگاه ها .
Trial lawyer with special expertise in banking law . Arbitration in contracts . Has a history of referral by arbitration courts . Claims against the government and , municipalities . Land and property claims . Crimes against the Economic system; political crimes, National Security-Related Crimes . .
مشاوره در خصوص پرونده ها و موضوعات زیرمجموعة حقوق بانکی و دعاوی کیفری یا حقوقی مرتبط با آن و دعاوی وابسته به حقوق کیفری اقتصادی عمده ؛ نظیر ، اخلال در نظام اقتصادی کشور و پولشویی و جرائم پولی و بانکی ( پرونده های ویژة جرائم اقتصادی ) و ... و همچنین مشاوره راجع به دعاوی امنیتی مشمول تبصرة مادة 48 قانون آئین دادرسی کیفری ، منحصراً در صورت تقاضای مراجعه کننده و با همانگی قبلی در دفتر اینجانب امکان پذیر است ( امنیتی فقط مشاوره می کنم ولی دعاوی اقتصادی : قبول وکالت ) . مشاوره تلفنی به هیچ وجه ندارم . پوزش . شماره تلفن همراه و نشانی هم در سایت کانون وکلاء مرکز موجود است . نشانی پست الکترونیکی ( ایمیل ) : hm.attorneyatlaw@gmail.com

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
مطالب پربحث‌تر
نویسندگان
پیوندها

 

صورت‌جلسه نشست قضائی

استان لرستان/ شهر خرم آباد

تاریخ برگزاری :  05 / 09 / 1394

 

موضوع

بررسی استناد به ماده 442 قانون آئین دادرسی کیفری در جرایم قاچاق

پرسش

با توجه به مفاد ماده 71 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دادگاه می تواند مقررات مندرج در ماده 442 قانون آیین دادرسی کیفری را در صورت حصول شرایط مندرج در آن نسبت به متهم اعمال کند یا خیر ؟

نظر هیئت عالی

اعمال ماده 442 قانون آئین دادرسی کیفری 92 با اصلاحات و الحاقات بعدی در خصوص مصادیق ماده 71 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 30 / 10 / 92 با اصلاحات 94 قابل تسری است.

نظر اکثریت

چون قانون آئین دادرسی کیفری مؤخر بر قانون قاچاق کالا و ارز است و ماده 442 قانون آئین دادرسی کیفری آخرین اراده قانونگذار بوده که مساعدتر به حال متهمان است و تمام محکومیتهای تعزیری را شامل می گردد و در بحث تعلیق مجازات ، ماده 442 قانون آئین دادرسی کیفری مربوط است به مرحله بعد از صدور حکم که قانونگذار آمرانه برای ارفاق به متهم و جلوگیری از اطاله دادرسی و تسلیم متهم به حکم قانون وضع شده فلذا قاضی دادگاه در مقام رسیدگی به جرائم قاچاق کالا و ارز می تواند مقررات ماده 442 قانون آئین دادرسی کیفری را اعمال کند .

نظر اقلیت

قانون قاچاق کالا و ارز قانون خاص مقدم است و قانون عام مؤخر نمی تواند قانون خاص مقدم را نسخ کند یا تخصیص بزند مگر متن قانون صریحاً یا ضمناً ذکر شده باشد و از آنجا که در ماده 698 قانون آئین دادرسی کیفری این مطلب ذکر نشده است و خود قانون قاچاق کالا و ارز که قانون خاص است کلیه موارد را پیش بینی کرده است و هر جا لازم بوده به قوانین دیگر ارجاع داده است و ماده 71 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز صریحاً تعلیق و تخفیف را تعیین تکلیف کرده است و سرایت ماده 442 قانون آئین دادرسی کیفری به قانون مذکور وجاهت نداشته و دادگاه نمی تواند مقررات مندرج در ماده مذکور را نسبت به متهمان جرائم قاچاق کالا و ارز اعمال کند .

ماده ۴۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری : «  در تمام محکومیت های تعزیری در صورتی که دادستان از حکم صادره درخواست تجدید نظر نکرده باشد، محکوم علیه می تواند پیش از پایان مهلت تجدید نظر خواهی با رجوع به دادگاه صادر کننده حکم، حق تجدید نظر خواهی خود را اسقاط یا درخواست تجدید نظر را مسترد نماید و تقاضای تخفیف مجازات کند. در این صورت، دادگاه در وقت فوق العاده با حضور دادستان به موضوع رسیدگی و تا یک چهارم مجازات تعیین شده را کسر می کند. این حکم دادگاه قطعی است. »

ماده ۷۱ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز - « جزای نقدی مقرر در این قانون از سوی مرجع رسیدگی کننده قابل تعلیق و تخفیف نیست و مجازات های حبس و شلاق در جرایم قاچاق کالاهای ممنوعه، حرفه ای و سازمان یافته موضوع این قانون نیز قابل تعلیق نمی باشد. »

صورت‌جلسه نشست قضائی ( استان لرستان/ شهر خرم آباد )

تاریخ برگزاری :  05 / 09 / 1394

 

 

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.